توجیهی برای ترک وظیفه پیاده روی اربعین

این روزها با نگاهی به اخبار و شبکه های اجتماعی به مطالبی بر می خوریم که شاید لازم باشد اندکی به عمق این مطالب توجه کرد! مطالبی با ظاهری قانع کننده اما باطنی نه چندان مناسب و درست! مثلا ممکن است یک هیئتی از روی دلسوزی بگوید: اگر همه بروند پیاده‌روی اربعین، مجلس اربعین محلۀ خودمان خلوت می‌شود.لذا بعضیها باید ایثار کرده و بمانند که مجالس اربعین در شهر خودمان از رونق نیفتد. که باید در پاسخ آنها گفت:…

به گزارش روضه نیوز

؛ این روزها با نگاهی به اخبار و شبکه های اجتماعی به مطالبی بر می خوریم که شاید لازم باشد اندکی به عمق این مطالب توجه کرد! مطالبی با ظاهری قانع کننده اما باطنی نه چندان مناسب و درست! بر همین اساس برآن شدیم تا به برخی نظرات در خصوص علت نرفتن به زیارت اربعین حسینی پاسخ دهیم.

اما گرچه تردیدی در ضرورت برگزاری برخی جلسات اربعین که در موقعیت‌های خاص قرار دارند نیست، ولی این نباید باعث عدم درک وظیفه برای سایرین باشد.

مثلا ممکن است یک هیئتی از روی دلسوزی بگوید:

اگر همه بروند پیاده‌روی اربعین، مجلس اربعین محلۀ خودمان خلوت می‌شود. لذا بعضیها باید ایثار کرده و بمانند که مجالس اربعین در شهر خودمان از رونق نیفتد.

*پاسخ اول:

مشابه این وضعیت(کم جمعیت شدن اجتماع محلی برای تقویت یک اجتماع سراسری) در سایر احکام دینی مانند نماز جمعه و نماز عید فطر هست. مثلاً روز جمعه همه باید بروند نماز جمعه، و طبیعتاً مساجد سطح شهر خالی می‌ماند. در طول هفته بیش از ۳۰ نماز جماعت در هر کدام از مساجد سطح شهر برگزار میشود، و ظهر جمعه همۀ مساجد تعطیل شده  و  یک نماز جماعت مشترک به نام نماز جمعه برگزار میشود. عزاداران امام حسین(ع) هم بعد از یک ماه عزاداری، مجالس محلی خودشان را رها کرده و  در اربعین مجتمع میشوند.

*پاسخ دوم:

زیارت اربعین وعده‌گاهی است مانند ایام آخر صفر در ایران، که تقریباً تمام هیئات و ذاکرین و سخنرانان به جای شهر خودشان در مشهد الرضا(ع) مجلس دارند. همانطور که در ۲۸ صفر هیچ اشکالی ندارد که مجالس محلی کم رونق باشد، در اربعین هم همینطور است.  با این تفاوت که «تجمع مؤمنین در اربعین» یک میعاد جهانی و بین المللی است که بر اساس فرمایش امام حسن عسگری(ع) شکل گرفته و اثر  بی‌نظیری در معرفی اسلام ناب به جهان دارد.

*پاسخ سوم:

بستگی دارد خلوت شدن مجالس عزای محلی به چه معنی باشد؟ اگر معنایش این باشد که همه- ازجمله هیئات -به دعوت امام حسن عسکری(ع) برای شرکت در روضۀ سالانۀ خود امام حسین(ع) لبیک گفته، رنج سفر را بر خود هموار کرده، و هیئتشان را به مجلس اختصاصی ارباب برده اند تا آنجا را رونق بیشتر بدهند، نه تنها اشکالی ندارد بلکه خود همین خلوت شدن مجالس محلی، اتفاقاً بیشتر موجب تعظیم یاد حسین(ع) است، چون همه میدانند علتش شرکت در یک مجلس بزرگتر است! این خلوتی حتی موجب ترغیب بیشتر دیگران میشود که از فبض حضور در حماسۀ عظیم پیاده روی اربعین جانمانند. مثلا روز جمعه وقتی در مساجد نماز جماعت نیست، کسی فکر نمی کند که چرا اقبال مردم به مسجد کم شده است.

درباره هادی ضیایی فر

سلام. من هادی ضیایی فر هستم. من متولد 15 خرداد سال 1368 هستم. در حال حاضر مشغول درس خواندن در مقتع فوق لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی هستم. از بدو تولد نابینا به دنیا آمدم.
این نوشته در اجتماعی, اطلاع رسانی, حرفهای خودمونی, مذهبی, مناسبتی ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

2 پاسخ به توجیهی برای ترک وظیفه پیاده روی اربعین

  1. محمد حسنی می‌گوید:

    سلام هادی جان.
    ما شا الله و لا حول ولا قوت ألا بالله، مطلب بسیار عالی و غیر قابل ردی رو آوردید و تصور میکنم، دیگه جای بحثی باقی نذاره.
    البته من از بعضی بانوان متشرع هم شنیدم که میگن، چون در کربلا امنیت نیست و باید در چادرها بخوابیم، ممکنه اتفاقات ناخوشایندی که به آبرومون مربوط میشه واسه مون بیفته که باید در پاسخ به این بانوان محترمه هم نوشت: اولاً آبروی شما که مهمتر از آبروی حضرت زینب سلام الله نیست و همونجور که ایشون علیها سلام احساس تکلیف داشتند، شما هم دارید و اینکه همونجور که خدا اون بیبی بزرگوار و بانوان عفیفه ی همراهشون رو حفظ کرد، شما رو هم حفظ خواهد کرد ان شا الله.
    ثانیاً اینکه فراموش نکنیم، الحمد ل الله امنیت اونجا در تمام دنیا و حتی ایران خودمون هم میتونه الگو و شاخص باشه؛ چرا که با وجود جنگ در اطراف این شهر مقدس و حضور داعشیهای تکفیری صهیونیستی، ما شاهد این هستیم که هیچ خللی در امنیت زوار به وجود نمیاد اما میبینیم که مثلاً حضور همین داعشیها چقدر امنیت کشوری مثل فرانسه رو زیر سؤال میبره.
    از این حرفها هم که بگذریم، من تصور نمیکنم، در جایی که بیش از بیست و چند ملیون نفر انسان یکدل و یکرنگ که رفتارشون ضرب المثل همهست، بشه چنین ریسک خطرناکی کرد و متعرض بانویی شد و به نظرم، چنین کاری اگر نشانه ی حماقت محض هم نباشه که هست، بیتردید مثل خودکشی کردنه.

    • هادی ضیایی فر می‌گوید:

      سلام بر جناب حسنی بزرگوار. ممنون از نظر لطفی که نسبت به این پست داشتید. ما به عنوان مردان و زنان به عنوان زنان هر کداممان برای پایدار ماندن قیام امام حسین (ع) وظیفه ای داریم و نباید به خاطر برخی از مسائل فرعی از انجام وظیفه خودداری کنیم. ما که از حضرت زینب کبری (س) قطعا برتر نیستیم و آن حضرت در سختترین شرایط توانستند پیام امام زمان خود را به ما منتقل کنند. هیچ کسی جرأت نکرد عزت خانواده امام حسین (ع) را مورد تعرض قرار دهد. انشا الله تا زمانی که در این دنیا فرصت زندگی کردن داریم بتونیم وظیفه خودمون رو نسبت به اهلبیت علیهمالسلام به خوبی انجام بدیم. .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً این معادله ی امنیتی رو هم حل کنین تا مطمئن بشیم یه وقت خدایی نکرده رباط نیستین! *