خانه داری به سبک نابینایی قسمت پنجم

سلام به دوستان همیشه همراه در سایت دنیای سپید.
امیدوارم که ایام به کام تون باشه انشاالله.
در پست های قبل خانه داری راجع به تمیز و مرتب کردن اتاق صحبت کردیم و طرز کشیدن دستمال و گردگیری وسایلی که معمولا در بیشتر اتاق های شخصی ما یافت میشه رو آموزش دادیم.
گفتیم که لوازمی مثل مانیتور l e d و یا l c d رو چطور تمیز کنیم.
جارو زدن با جارو برقی رو آموزش دادیم و گفتیم که چطور برای هر لوازمی یک جای مخصوص تعریف کنیم تا همیشه همه چیز مرتب و منظم سرجای خودش قرار بگیره و هروقت به یک کدوم از وسایل مون احتیاج داشتیم یک راست بریم به سراغ همون جای خاص و وسیله مون رو برداریم.
گفتیم که مرتب و منظم و تمیز بودن اتاق یک شخص چه مزایایی داره و اصلا ما چرا باید این همه به خودمون برای این کارها به زحمت بندازیم.
چند وقت قبل با یکی از دوستانم که همنوع هم بود در یک مکالمه اسکایپی راجع به مسایل بعد از ازدواج و خانه داری و قبول مسوؤلیتی که به دوش یک خانم خانه دار می افته حرف میزدیم.
این بنده ی خدا از قبول این مسوؤلیت وحشت داشت و معتقد بود که برای یک نابینا خیلی سخته که به نحو احسن بتونه از پس امور بر بیاد.
کلی با ایشون صحبت کردم و سعی کردم در اون مکالمه نسبتا طولانی فقط یک موضوع رو به دوستم بقبولونم و اون هم این بود که منزل هر فرد چه بزرگ باشه چه کوچک، چه آپارتمان باشه چه ویلایی فرقی نمیکنه و فقط اون شخص باید به منزلش به چشم یک اتاق نگاه کنه حتی کوچک تر به چشم یک کمد.
شاید شما هم در نگاه اول به این نوشته ها از این حرف من تعجب کنید اما خواهش میکنم زود قضاوت نکنید و اجازه بدید تا براتون توضیح بدم.
یادتون هست که در یکی از جلسات خانه داری مرتب کردن کمد رو توضیح دادیم؟
کمد مد نظر ما یک کمد تقریبا بزرگ با کشو های متعدد و جا لباسی بود که از شما خواسته شد هر کدوم از لوازمی که درش جایی میدید رو در جای مشخص خودش قرار بدید.
خب بریم به سراغ خونه.
شما اصلا مجبور نیستید که خونه رو در مدت زمانی مرتب کنید که یک کمد لباس رو مرتب میکنید.
خونه بزرگ تر و سیستمش هم پیچیده تره و قطعا مدت زمان بیشتری هم برای مرتب شدن لازم داره.
اما این به اون معنا نیست که شما تمام خونه رو یک باره مرتب کنید و خدایی نکرده به سلامتی تون آسیب بزنید.
من برای هر قسمت از خونه روز مشخصی قرار دادم و چون هفته ای یک بار این امور تکرار میشه خونه همیشه تمیز و خودم هم همیشه وقت آزاد برای مطالعه، گردش، نوشتن پستهایی که مخصوص خود کدبانو هست و غیره رو دارم و خدا رو شکر همیشه هم به کارهام میرسم.
قبول دارم که روزهایی ممکنه برنامه ریزی من به هم بخوره و یک روز خاص مثل مهمانی دادن و یا مهمانی رفتن برنامه روزانه من به هم بخوره اما این اتفاق خیلی کم می افته و من رو با مشکل خاصی مواجه نمیکنه.
پس شما برای اداره خونه اول بنشینید و یک برنامه مشخص بنویسید و هر روز طبق همون برنامه پیش برید.
من برنامه هفتگیم رو قرار میدم تا شاید به درد بعضی از شما عزیزان بخوره و یا از روی این برنامه با توجه به امور شخصی تون برنامه ریزی جدید داشته باشید.
شنبه،
این روز روز نظافت سرویس بهداشتی هست و تنها کاری که من به اضافه کارهایی مثل پخت و پز و شستن ظروف اون دارم انجام میدم.
ببینید هر خانم خانه دار یک سری امور روز مره انجام میده که نمیشه اونها رو به هفته ای یک بار موکول کرد مثل
آشپزی؟ شستن ظروف غذا،و کارهایی که ممکنه برای هر کس انجامش لازم باشه.
من روز شنبه فقط به این امور به اضافه شست و شوی سرویس بهداشتی میپردازم.
یک شنبه،
این روز رو هم به اضافه ی امور همیشگی به نضافت آشپز خونه میپردازم.
دوشنبه،
به سراغ اتاق خواب میرم و سر وسامونی به اونجا میدم.
سه شنبه،
از اونجایی که آشپز خونه قلب خونه هست و هم محل رفت و آمد تمام اعضای خانواده هست و هم امور بیشتری درش انجام میشه قطعا بیشتر از سایر نقات خونه در معرذ مکروب قرار داره و به طبع باید بیشتر به نظافتش رسیدگی بشه.
پس ما دو روز در هفته رو بهش اختصاص میدیم.
و اما روز چهارشنبه،
این روز رو مخصوص اتاق پذیرایی و راه رو و کلا اتاق نشیمن قرار بدید.
پنج شنبه،
به کارهای عقب مونده تون برسید.
اگر در کل هفته کاری بوده که انجام ندادید امروز روز مناسبی هست و میتونید به اون امور رسیدگی کنید.
جمعه،
این روز روز مرتب کردن انباری هست.
انباری کار زیادی نداره و فقط کافیه که مثل همون کمد که در مثال ما بود همه چیز سرجای خودش قرار گرفته باشه.
انشاالله در جلسات بعد هر کدوم از اموری که در بالا ذکر شد رو تشریح میدم و شما عزیزان رو با تک تک این امور آشنا میکنم.
پس تا پست آینده خدا یار و نگهدار

درباره کدبانو

مریم حسنی هستم خانه دار و امیدوارم در زمینه هایی که به لطف خدا مستقلم بتوانم برای دوستان مفید واقع شوم. مهارتهای من استقلال فردی، خانه داری آشپزی و دستی هم در پخت شیرینی جات دارم.
این نوشته در آموزش, خانه داری, دسته‌بندی نشده, نابینایان ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

4 پاسخ به خانه داری به سبک نابینایی قسمت پنجم

  1. فاطمه خلیلی می‌گوید:

    سلاااااااااام عزیییییزم مرسیییییییییییی عااااااااااااااااالیییییییی توضیح میدی ازت واقعا ممنونم

    • کدبانو می‌گوید:

      سلام عزیزم.
      متشکرم
      تو لطف داری.
      من وظیفه ام رو انجام میدم.

      • محمد حسنی می‌گوید:

        سلام خانم کدبانو.
        مطلب خیلی خوب و بسیار امیدبخشی برای ما افراد نابینا نوشتید/خدا قوت و خسته نباشید.
        سؤالی برام پیش اومد و اون هم اینه:
        به نظرتون، با توجه به اهمیت آشپز‌خونه و بحث تمیزی اون و اهمیت نظافتش که شما دو روز در هفته رو بهش اختصاص دادید، آیا بهتر نیست فاصله ی زمانی دو روزی که برای نظافت این قسمت مهم از خونه اختصاص دادید، یه کم بیشتر باشه تا تعادل ایام هم در این موضوع به خوبی رعایت بشه؟.
        ببینین، الان تو این مدل، آشپز‌خونه ای که سه شنبه تمیز شده، دیگه تا یکشنبه ی هفته ی دیگه تمیز نمیشه و خب این یعنی فاصله ی زمانی پنج روزه.
        شما هم که فرمودید این قسمت نیاز به تمیزی بیشتری از هفته ای یک بار داره.
        به نظر شما نمیشه مثلاً به جای یکشنبه و سه شنبه، یکشنبه و چهارشنبه تمیز بشه و برنامه ی روز چهارشنبه رو به سه شنبه منتقل کرد تا هم نهایت فاصله ی زمانی بین تمیز شدن دوباره ی این قسمت مهم و بسیار تعیین کننده که پایتخت حکومتی زنان که امپراتور مطلق خونه هستند از پنج روز به چهار روز تقلیل پیدا کنه؟/ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؛ تشکر.

        • کدبانو می‌گوید:

          سلام جناب حسنی.
          ببینید من گفتم که این برنامه هفتگی خونه من هست و فقط برای نمونه نوشتم تا دوستان الگو قرار بدن و طبق شرایط و موقعیتی که خودشون دارن برنامه ریزی کنن.
          مثلا من و همسرم تنها ساکنان این خونه مورد مثال هستیم و با توجه به نیازی که برای نظافت دیده میشه برنامه ریزی کردم.
          اما برای خونه هایی که تعداد افراد بیشتر هست قطعا کارهای بیشتری هم برای انجام دادن وجود داره.
          این رو دیگه گذاشتم به عهده کدبانوی خونه تا خودش تصمیم گیرنده باشه.
          درضمن من هرگز نگفتم که آشپزخونه رو تمیز کنید و بعد رها کنید تا هفته ی بعد.
          گفتم که کارهایی وجود داره مثل شستن ظروف و پخت غذا و غیره که جزء کارهای روزانه هست و ما باید هر روز انجامش بدیم.
          و اما کارهایی که موکول میشه به هفته ای یک بار رو هنوز توضیح ندادیم و در بحث خانه داری مفصل بهش میپردازیم.
          چه بسا کارهایی هستند که به طور معمول بعضی از اونها سالی یک بار در خونه تکونی ها انجام میشه اما ما با برنامه ای خیلی راحت این رو به هفته ای یک بار موکول کردیم تا نیازی برای خونه تکونی دم عید نداشته باشیم.
          متشکر از اینکه همیشه هستی و سوالاتی رو مطرح میکنی که شاید برای خیلی از دوستان بی جواب مونده باشه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً این معادله ی امنیتی رو هم حل کنین تا مطمئن بشیم یه وقت خدایی نکرده رباط نیستین! *